
Kosmická výchova

Kosmická výchova pomáhá dítěti stávat se nezávislým. Jde o velmi rozsáhlý, objemný koncept, který se neustále rozvíjí, tak jak se vyvíjí společnost. Zabývá se postavením člověka v kosmu i ve společnosti a pochopením vzájemných souvislostí. Toto pochopení nás přivádí k převzetí odpovědnosti ke všemu, co je na Světě (příroda, kultura, život, dějepis, zeměpis, přírodověda).
M. Montessori zavedla pojem Kosmická výchova v r. 1936 z řečtiny – Kosmos – řád, pořádek. Říká, že Kosmická výchova ….„má naučit všemu, co je ovocem lidské práce a prokázat připravenost odhodit předsudky v zájmu společné práce pro kosmický plán.“
Každá část světa je tu pro něco. Vše je dobře promyšlené, v určitých souvislostech a nic není náhodné. Vše má svou jedinečnou úlohu. Také člověk má svůj specifický úkol. Člověk může tento řád vědomě měnit. Je to velký úkol s obrovskou zodpovědností. Úloha člověka je dokončit stvoření světa.
Velké množství materiálu z různých oblastí zpracované trojrozměrně, v obrázcích i graficky. Ve třídě – květiny, zvířátka, kalendář přírody, hodiny, pozorovací stůl, stůl pokusů. Venku – krmítka, kompost, záhonky, lapače hmyzu.