
Matematika
Specifické pomůcky pomáhají dětem spojit čísla s konkrétním množstvím, navazující pomůcky umožňují dětem již v MŠ práci se čtyřmístnými čísly, početními operacemi a geometrii.
Matematika Montessori je prožitková, smyslový zážitek. Klade důraz na smyslový prožitek dítěte, na jeho experimentování, na samostatné objevování a poznávání, neboť to, co člověk sám objeví, nejlépe pochopí a také si zapamatuje. Matematika je všude kolem nás, Marie Montessori mluví o matematice jako o psychomatematice.
Náš cíl
- Aby dítě přijímalo, když už ne, mělo rádo.
- Marie Montessori – lidský duch je matematický. V prenatálním období vnímání zvuků, pohybu…
V prvních týdnech života začíná dítě uchopovat a uvědomovat si
- co ke mně patří a co ke mně nepatří, vnímá sebe a prostor kolem
- učí se přijímat věci kolem a žít s nimi (blízko – daleko, hrubé – jemné)
- vyhodnocování prostorových vztahů (lidé s postižením – jiné matematické vnímání)
- vnímání a uchopování prostoru. Dítě si má projít všemi fázemi pohybu – ležení – sedání – lezení – vstávání – chůze. Dítě se má nechávat v té poloze, ve které se nachází (leží – nosit ho ležící), vývoj dítěte je potom rychlý a plynulý. (Dítě má těžiště pohybu v uších.)
- dítě stojící – začíná vnímat výšku a délku. Vnímání šířky se musí dítě postupně učit. (Zpěv v kostele – ozvěna.)
- rozlišení sebe a toho ostatního
- shody a rozdíly
- s rozvojem pohybu se rozvíjí vnímání nejprve délky, pak výšky a šířky, vnímají ozvěnu, zvuk v prostoru, poslech zpěvu a hudby
- vnímání dimenze – zastrkávání věcí do něčeho, přesýpání, přelévání, kámen do láhve, vkládání předmětů do otvorů, hrnce v kuchyni (to všechno je příprava na matematiku), nakonec experimentování.
- stavění na sebe, konstruktivní stavebnice