• 001
  • 006
  • 005
  • 003
  • 002

V Montessori rodinné, mateřské škole byste panenku nebo autíčko hledali marně

Do Montessori rodinné, mateřské školky rodinného typu vodím svou malou vnučku od loňského roku, konkrétně od jejích dvou let. Procházím Čelakovského ulicí se zástavbou nádherných provorepublikových vil, v současnosti ve většině případů renovovaných, s nepřehlédnutelným prvkem jejich dominance. Přízemí jedné z těchto vil slouží dětem mateřské školy s montessori výukou. A jelikož kapacita dětí přesáhla limitní parametry a dětí stále přibývá, našla si školka před nedávnem, téměř vedle, nově zrenovované prostory luxusní vily. Obě školky mají vybavený exteriér - prolézačky, houpačky, pískoviště, jedna z vil disponuje velikou zahradou, kde mají všechny děti vynikající podmínky pro pohybové vyžití.  

Naše holčička je ve školce velice spokojena, k čemu také přispěla celková koncepce a přístup pedagogů. Vládne tady pohoda a klid. V jedné skupině je jen kolem deseti dětí. Všude je cítit dobrá nálada, která dětem prospívá,, na nic není spěch, vše se podřizuje dětem. Tady se nevyžaduje striktní pozdrav, ale dítě může říct ahoj, při odchodu pa, pa, nebo jen zamávat ručičkou na pozdrav. Může oslovovat učitelky jejich jménem (ne příjmením), vše se ponechává na volbě dítěte. Vždyť je to školka rodinného typu. Mohlo by se zdát, že dítě se smí chovat bez respektu ke zdvořilostním návykům, ke společenským normám, ale opak je pravdou. Děti jsou slušné a zdvořilé, jen je patrné, že se používá méně zákazů a příkazů, přesněji řečeno, téměř žádné. Jsou to spíš doporučení a rady, které se děti učí respektovat.

Vybavení, pomůcky a hračky v této školce jsou jiné. Tady nenajdete panenku a kočárek, auto nebo vláček (ostatně, těch mají děti doma plno), ale jsou tu dřevěné pomůcky, některé pro nás netypické, ale jasně dokladující, k čemu jsou určeny. Stavebnic a hraček je tady málo, zcela určitě méně než v klasické mateřské škole. Tím, že jich tolik není, děti si hraček a pomůcek více váží, mají k nim pevnější vazbu. Nepřebíhají rozmarně od jedné hračky ke druhé, pokud si již nechtějí hrát nebo pracovat s předmětem, musí je uložit a uklidit na své místo, pak teprve mohou přejít k jiné činnosti. Každé věc má svoje pevné místo, každá pomůcka a hračka je uložena v polici nebo regálu a nikdy není jinde, každá pomůcka je ve třídě jen jedna. Děti si tak pěstují pozitivní vztah k pořádku a povinnostem. S čím si děti hrají a co se hrou učí? To každá rodina dítěte ví, neboť rodiče a ostatní dospělí, kteří pro děti přijdou, mohou jít do třídy, podívat se, co jejich dítě vytvořilo, nakreslilo nebo sestavilo a mohou jim i pomoci sklidit a uložit věc, se kterou dítě aktuálně pracovalo. Každý týden dostávají rodiče zpětnou vazbu v mailech, co se po celý týden dítě učilo, s čím novým se seznámilo, jakou písničku se naučilo. Hodně oblíbená je u dětí pomůcka hnědé schody nebo růžová věž, s kterými si děti permanentně hrají. Růžová věž obsahuje skladbu 10ti dřevěných krychlí od největší cca 10x10cm  po nejmenší kostičku ve velikosti 1cm. V poličce je věž uložena vždy naležato, poslední pozici zaujímá ta miniaturní růžová kostička, která mě připadá, že téměř není vidět, ale doposud se ještě neztratila (podotýkám, že žádná náhradní není).  Vždyť by ji mohlo dítě v horlivosti hry někam hodit, kostička by mohla spadnout do koše anebo si ji někdo z dětí tajně odnese (z nerozumu) v kapsičce domů.  Já to obdivuji, ale doposud jsem nebyla schopna pochopit, že se ještě nikam nezatoulala. Tady jsou děti stejné jako všude, zvídavé, hravé, rozdováděné i poslušné, ale nejde přehlédnout, že formování jejich charakterových vlastností šetrným přístupem a výuka jim okázale prospívá.

                                                                                                                                           J.N.

Masopustní karneval

Robot tančil, včelička foukala brčkem, karkulka vyprávěla o babičce... to jsou jen krátké výjevy z masopustního karnevalu, který proběhl minulý týden. Přípravy probíhaly již několik dní předem. Děti si vyráběly masky, zdobily balonky a pekly tvarohové koláčky. To nejdůležitější se odehrálo ve čtvrtek - karneval! Některé děti se to ráno vypravovaly z domova rovnou s maskami a převlekem. Před školkou v Čelakovského ulici se tak kolemjdoucí mohli potkat s opičkou či beruškou. A děti uvnitř pak už jen napjatě čekaly, kdo to přijde jako další. "Spolužáka" čaroděje s brýlemi a umělým nosem nepoznaly, stejně tak Ironmana nebo robota. 
Karnevalové veselí začalo představením všech masek, tančilo se, zpívalo a hrály se různé hry. Na závěr si děti pochutnaly na vlastních koláčcích, jež daly pak ochutnat i rodičům.
 
Eva Dušková





Aktuality z ledna

Probíhají pohovory, během nichž rodiče s učitelkami proberou pokroky, silné a slabé stránky dětí. Připraveno je také portfolio prací dítěte k nahlédnutí.
Děti mají jako měsíční téma zimu, seznamují se (i když jen teoreticky) se zimními sporty, přírodou v zimě.
Příští týden je například čeká týdenní téma - zvířata v zimě, stopy ve sněhu apod.

Je máslo opravdové máslo? A odkud pochází maso, které jí moje dítě?

Dobrý den, 

měla jsem pár všetečných otázek na dodavatele stravy do školky mého syna a napadlo mě odpovědi sdílet i s ostatními, třeba to bude zajímat i ostatní rodiče:
 
Maso, ovoce a zelenina od místních dodavatelů, jogurty pokud možno české, máslo je opravdové máslo. Tak vypadá jídelníček více než dvaceti dětí v chomutovské Montessori rodinné mateřské škole.
Ke svačinkám dostávají malí strávníci obilninové kaše, různé pomazánky, pečivo celozrnné i sladké domácí, které pečou kuchařky Sociálních služeb Chomutov. Ty s náležitou péčí zajišťují také obědy pro školku, například polévky jsou z čerstvého masa a kořenové zeleniny, ne z polotovarů. Zelenina a ovoce pochází od farmářů a prodejců z Lounska, občas je doplněno dovozovým ovocem. Vepřové a hovězí maso, které se objevuje na talířích v mateřince, je od Jatek Jirkov nebo firmy Hajšo z Hory sv. Šebestiána. K odpoledním svačinkám jsou podávány ovocné a zeleninové saláty, jogurty, domácí pudinky s piškoty či cereální lupínky, především kukuřičné s minimálním množstvím cukru a tuku.

Jídelníček je sestavován podle pomůcky ke stanovení doporučené pestrosti stravy v rámci školního stravování, která stanovuje například kolikrát v měsíci má být do jídelního lístku zařazen rybí, mléčný, luštěninový pokrm apod. 

Jako každá školka, chtěla by i chomutovská Montessori mít vlastní kuchyň a připravovat jídla pro děti rovnou na místě, v impozantní vile v Čelakovského ulici, bez nutnosti dovážení. Investice na úpravu prostor však v tuto chvíli přesahují možnosti zřizovatele. Nicméně naděje umírá poslední: „Jedna z maminek nás přihlásila do pořadu televize Prima Jak se staví sen, bylo by úžasné, kdyby to vyšlo,“ prozrazuje Pavlína Kratochvílová, jednatelka obecně prospěšné společnosti Montessori rodinná mateřská škola.

Přikládám fotku z jídelny.

Přeji klidné předvánoční dny.

Eva Dušková


Dýně, jablka a hasiči

Podzim ve školce ve znamení dýní, jablek a zajímavých návštěv

Vyzkoušet si hasičský oblek měly možnost děti z chomutovské Rodinné a mateřské školy Montessori o. p. s. Šly se totiž podívat přímo k hasičům do Beethovenovy ulice, kde si prohlédly celou budovu včetně garáží a požárních aut. Některým utkvěla nejvíce v paměti ukázka spouštění po tyči při poplachu, jiným zase zážitek ze zkoušení hasičského obleku. Další setkání se zajímavou profesí čeká děti v listopadu – do školky přijdou myslivci, kteří měli již loni velký úspěch.

Holčičky a chlapečci mají za sebou i pečení jablečného závinu a dlabání dýní. „Vyzkoušeli si celý postup přípravy závinu. Strouhali jablka, váleli těsto a nakonec ho po upečení důkladně ochutnali,“ usmívá se ředitelka školky Denisa Hanzlíková. Dýně, které také společně dlabali do podoby obličejů, zdobily venkovní schodiště, kde každé ráno pomrkávaly plamínkem svíčky na příchozí děti. Do školky přibylo pět nováčků, kteří společně s „mazáky“ vytvořili pergamen pravidel a podepsali jej obtiskem svých ruček. Společně v listopadu vyrazí na další výlet do mosteckého divadla, tentokrát na Povídání o pejskovi a kočičce. 










Záchranářští psi předvedli poslušnost ve školce

Děti obdivovaly záchranářské psy

Na zahradě chomutovské Rodinné a mateřské školy Montessori, o. p. s. proběhla v září milá návštěva. Tři pesjci se svými páníčky, kteří provozují canisterapii, dětem ukázali, jak poslouchají každý povel. Děti si poslechly také vyprávění o statečnosti zvířat, která umí vyhledávat zasypané a zraněné pod vedením záchranáře Ladislava Pozdníčka z občanského sdružení Na Louce a jeho kolegy. Nejradši ale holčičky i chlapečci byli, když si mohli velké chlupáče pomazlit a pohladit. 

Další aktivity na podzimní období pomáhají organizovat nové posily, které doplnily učitelský tým. Zatím v tomto období až do konce října vyráží dvakrát týdně skupinka dětí na plavecký kurz do Aquasvěta. "Dopravu pomohla sponzorsky zajistit jedna z maminek, které tímto děkujeme," dodává Denisa Hanzlíková, ředitelka školky. 

psi

clanky-00
podpora-00

Adresa

  • Čelakovského 1017/14
    Chomutov 430 01

Kontakt

  • 608 081 838
  • 606 865 111
  • Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Provoz mateřské školy

Září - Červen 6:30 - 16: 30
Červenec - Srpen Letní provoz

Facebook

Facebook logo